Föreningen har gjort en skrivelse tillsammans med Resenärerna om Mälarbanan förseningen som skickats till diverse parter.
Mälardalstrafik meddelade häromdagen vilken operatör som vunnit upphandlingen av trafiken på Mälartågs 5 linjer i Mälardalen. Beslutet fattades av Mälardalstrafiks styrelse den 8 oktober.
Det var VR Sverige AB som vann upphandlingen. Det var tre företag som hade inlämnat anbud på trafiken och anbudet från finska VR Sverige bedömdes som det mest fördelaktiga. Avtalet kommer att undertecknas när den s.k. avtalsspärren löper ut.
Avtalet löper på 8 år med möjlighet till viss förlängning. VR Sverige AB tar över som operatör vid tidtabellsskiftet i december 2026, dvs om drygt ett år och gäller alltså till december 2034. Avtalet med VR ersätter det s.k. nödavtal som Mälardalstrafik f n har med Transdev, som i juni 2024 tog över efter MTR som operatör.
Det inkom tre anbud och enligt obekräftade uppgifter som nått föreningen, var det förutom VR Sverige AB, också SJ AB och Transdev som lämnade in anbud. Beslutet att tilldela VR Sverige AB uppdraget har, enligt Mälardalstrafik, tagits efter en grundlig och metodisk genomförd utvärdering där de lämnade det mest fördelaktiga anbudet efter att kvalitet och pris vägts samman. De tre kvalitetskriterierna var: Hållbar tillgångsförvaltning, Organisation och kompetensförsörjning, samt Kundbemötande.
Uppdraget som tilldelningen gäller omfattar de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälartågs trafiksystem och avser i huvudsak drift av själva tågtrafiken (bemanning ombord med lokförare och tågvärdar), driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik samt underhåll av tåg och depå och hittegodshantering. Linjerna i fråga är alltså: Örebro S/Arboga-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala, Linköping-Västerås-Sala-Uppsala, Hallsberg-Katrineholm-Stockholm, Norrköping-Nyköping-Stockholm samt Uppsala-Tierp-Gävle.
Trafiken har idag cirka 15 miljoner påstigande om året och körs med 62 tåg, 53 dubbeldäckare av typ ER1 samt 9 tåg av modellen Regina. Fordonsflottan kommer att utökas med ytterligare tretton tåg av typ ER1 under 2028 och 2029.
VR Sverige AB är ett dotterbolag till det statliga finska järnvägsföretaget VR. VR Sverige kör dels egna snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg samt annan upphandlad trafik i Sverige, bl a Pågatågen och Tåg i Bergslagen.
Som ni kanske sett eller hört, så avbröt nyligen SL upphandlingen av pendeltågstrafiken i Stockholm, då inga anbud inkom. Så nu har SL förlängt de s.k. nödavtalet med SJ ytterligare en tid i avvaktan på förnyad upphandling. Detta alltså SL:s pendeltågen.
Ny tidtabell gäller från och med 14 december 2025. då tidtabellen för 2026 träder i kraft. Alla tidtabeller inom EU uppdateras vid samma datum.
För Mälartåg innebär det bl a följande ändringar/nyheter:
Eskilstuna–Västerås–Sala får fler avgångar på helgen. Sträckan Eskilstuna–Västerås–Sala får totalt 14 nya avgångar på lördagar och söndagar, vilket innebär entimmestrafik under hela helgen. Den kompletterande busstrafiken Eskilstuna–Västerås, som tidigare körts varannan timme på helger, tas därmed bort.
Västerås-Sala får två nya avgångar på vardagar. Dessa ger fler tåg på vardagar som kör hela vägen Eskilstuna–Västerås–Sala–Uppsala (och omvänt) utan tågbyte.
För övriga linjer är trafikutbudet oförändrat. Trafiken körs i samma omfattning som under hösten 2025. Det innebär ett fortsatt stort antal avgångar varje dag, 309 avgångar på vardagar och 186 avgångar på både lördagar och söndagar.
På sträckan Norrköping-Nyköping-Stockholm ändras vissa avgångstider. Detta för att förbättra punktligheten. Genom att lägga till ytterligare några minuter i restid på avgångar som varit förseningsdrabbade till följd av hastighetsnedsättningar för byggandet av Nyköpings resecentrum, hoppas man skapa bättre förutsättningar för att tågen ska vara i tid.
Den tidiga morgonavgången Katrineholm–Norrköping (05.55) med retur fortsätter att köras som buss på vardagar. Det blir därmed den enda kompletterande busstrafiken som kvarstår i det ordinarie trafikutbudet under 2026.
För ytterligare detaljer, se på Mälardalstrafiks hemsida: https://www.malardalstrafik.se/nyheter/fler-avgaangar-fraan-14-december-2025/
Även SJ byter tidtabell 14 december. Se SJ:s app eller hemsida för information.
Som vi tidigare informerat om så beslöt Mälardalstrafik den 8 oktober 2025 beslut om tilldelning av uppdragsavtalet avseende regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen. Därefter följde den lagstadgade avtalsspärren, vilket också är överprövningsfristen.
Ingen ansökan om överprövning inkom under den perioden så därför har Mälardalstrafik nu den 21 oktober 2025 tecknat avtal med VR Sverige. Avtalet gäller i 8 år med möjlighet till förlängning 1 + 1 år.
Från och med den 2 november 2025 är det en ny entreprenör som sköter trafiken i Stockholms tunnelbana. Tidigt på morgonen 2 november tog SL:s nya entreprenör Connecting Stockholm över trafiken. Connecting Stockholm har ett kontrakt som sträcker sig över 11 år. Några större förändringar torde inte vara att vänta. MTR, som kört tunnelbanan sedan 2009, har därmed inga trafikuppdrag kvar i Sverige.